INVENTAIRE

Previous

des Tableaux, Livres, Joyaux, et Meubles de Marguerite D'Autriche, fille de Marie de Bourgogne et de Maximilien, empereur d'Allemagne, fait et conclud en la ville d'anvers le XVII d'avril MVCXXIIII; document inÉdit, publiÉ par M. le Cte de Laborde, membre de l'Institut.

Et PremiÈrement: Chappelle.

1. Une grande et haulte croix d'argent dorÉe, avec son pied fait À feuillage de chardons pesant viiim vio xve

(Une petite croix, une paix, deux calicÉs, deux boetes À nosties, un eaubenoistier, deux clochettes, quatre pottequins.)

Furnements de Velours et aultres draptz de soie servans ordinairement en ladite chappelle.

(Ces objets sont sans intÉrÊt et je ne cite pas deux missels et trois livres d'heures dont la description n'offre rien de particulier. Linges servans en ladite Chappelle.)

2. Ornemens faiz pour le voiaige de Cambray que Madame y fit en l'an xxix.

Paneterie.

(Je ne cite ni les salliÈres, ni les tranchoirs, ni les cousteaux.)

3. Une petite cuillier d'or, avec une petite piÈce de licorne pesant xo xiiiie.

4. Item ung eschauffoir d'argent À eaue.

5. Ung reschauffoir À feu.

EschanÇonnerie.
(Gobbelets, aiguiÈres, pots, coupes, tasses.)

Sausserie.
(7 plats, 44 Écuelles, 12 saucerons, 12 tranchoirs.)

Fruicterie.

6. Une boete d'argent toute blanche gonderonnÉe, avec sa couverte, en laquelle se met la pouldre cordiale que Madame prent a l'yssue de ses dignÉ et souppez.

7. Deux baulx gobelletz servans es Medecines.

(Plusieurs chandeliers.)

Tappisserie.

8. (Parmi ce grand nombre de Tapis velus, de verdure À feuillages, je ne vois aucune Tapisserie À personnages qui doive etre citÉ.)

Autres piÈces estans en la Librairie dont la dÉclaration s'ensuyt:

9. Premier: La representacion de feu Monseigneur de Savoie que Dieu pardonne, fete de mabre blanc de la main de Me Conrat.

10. Son harnast complet.

10. bis. La representacion de Madame fete de mesme main et mabre que la prÉcÉdente.

11. Ung petit manequin tirant une espine hors de son pied fait aussi de mabre blanc, bien exquis.

11. bis. La representacion de la seur du Roy d'Angleterre fÊte de terre cuyte.

12. Ung petit Jhesus taillÉ en bois.

13. Une petite Lucresse aussi taillÉe en bois.

14. Item delivrÉ audit garde-joyaulx, depuis cest inventoire fait, la pourtraicture des nayn et nayne du Roy de Dannemarcque faicte par Jehann de Maubeuge, fort bien fait.

15. Ung petit manequin taillÉ aussi de mesme bois, À la semblence de maistre Conrart.

16. Ung petit homme nu, taillÉ en bois, qu'il tient ung chien en l'une de ses mains et ung gros baston en l'aultre.

17. Vingt tableaux de painctures estans À l'entour du manteau de la chemynÉe et ailleurs, assavoir la pourtraicture du Roy d'Angleterre; 18, celle de feu monseigneur de Savoie; 19, celle du Roy Loys de France; 20, celle de l'empereur trespassÉ; 21, celle de la Royenne de France; 22, celle du Roy de Dannemarque; 23, celle du Grant Turcq; 24, celle d'ung vieux homme et une vielle femme; 25, ung Sainct FranÇois; 26, ung personnaige en maniÈre d'ung docteur; 27, la Royenne d'Espaigne, moderne; 28, le Roy Philippe; 29, la pourtraicture dudit feu monseigneur de Savoie; 30, trois visaiges de gens d'eglise dont l'ung est habillÉ en cardinal; 31, ung tableau de Notre Dame; 32, ung petit tableau figurÉ de certaine bataille oÙ il y a ung empereur sur ung cheval ousser, la ousse semÉe de fleurs de liz sur azul et la pourtraiture de Mitelze (Nutelze ou Imtelze?).

33. Une teste de cerf avec la ramure, estant au milieu du manteau de la chemynÉe, À ung cruxifis en chief.

34. Les pourtraitures en toile de madame Mairie, l'empereur, et de mes trois dames ses soeurs en V. piÈces.

35. Une grande paincture en toille, reprÉsentant aucunes armes et batailles d'Italie.

36. Ung Sainct Anthoine sur toille.[152]

37. Ung aultre moien Sainct Anthoine, aussi sur toille.

38. La pourtraiture du siÈge Vannelot, sur toille.

39. Ung beau buffet, À la mode d'Italie, donnÉ À Madame par monseigneur le vice-roy de Naples.

40. Une belle riche table carrÉe, en deux piÈces, l'une garnie de plusieurs beaux menuz ouvraiges taillez.

41. Une aultre petite table, À la mode d'Espaigne, qui se ouvre et clot, À quatre blassons aux armes de Bourgogne et d'Espaigne.

42. Troys myroirs ardans, dont l'ung est dorÉ sus la menuyserie.

(Je passe une longue sÉrie de gÉnÉalogies en par-chemins.)

43. Deux mappemondes bien vielles en parchemin.

44. Ung Saincte livre en paincture.

45. Ung chasteau faict de papier avec plusieurs tourelles.

46. Ung sainct homme habillÉ d'une robbe de taffetas noir et ung bonnet rouge.

Vaicelle de Cristalin.

(Dans cette longue liste d'objets en cristal, je passe les bassins, pots, flacons, fyolles, verres, coupes et tasses.)

47. Item une cuvelette.

47. bis. Une couppe, oÙ il y a ung cerf au milieu.

48. Dix escuelles, À la mode d'Italie.

49. Deux verres bleux.

Aultre Vaicelle.

50. Quatre couppes d'oz, bien taillÉez, que semblent estre saliÈres.

51. Ung beau grant pot de porcelaine bleue À deux agneaux (anneaux) d'argent.

52. Deux aultres petits pots de pourcelaine.

53. Six plats et escuelles et saliÈres de pourcelayne de plusieurs sortes.

54. Ung plat d'estain ou il y a dedans aucun fruyt.

55. Ung mortier de mabre.

56. Une coquille de lymesson de mer.

57. Ung petit dragon ÉlevÉ sur une motte, verre meslangiÉe de ratz.

58. Quatre aultres moiens pots de pourcelayne. Accoustremens de plumes, venuz des Indes, prÉsentÉes de par l'Empereur a Madame a Bruxelles, le xxe jour d'Aoust xvcxxiii et aussi de par Monseigneur de la Chaulx, le tout estant en ladite librairie.

(Quarante articles rÉpondent À ce titre; je les omets parce que l'art au moins l'art tel que nous l'entendons, n'est pour rien dans la composition de ces objets. On lit À la suite de ce chapitre:)

59. Ung tableau oÙ est escripte la complaincte de Madame.

60. Le couronnement de l'empereur fait À Bologne.

61. La bataille de Pavye.

62. Receu À Bruxelles de l'empereur par les mains de Symonet son varlet de chambre, les pourtraitures de la Royne douairiÈre d'Ongrie sa seur faicte sur toille par Me. Jehan, paintre de feu Madame.[153]

63. Et deux tableaux de pourtraitures des deux fils et des deux filles du Roy des Romains don Fernandez, le fond desdiz tableau est de cyprÈs.

Cabinets dÉans l'hostel de madite Dame, en sa ville de Malines.

Et premiÈrement en la premiÈre chambre dudit cabinet. Painctures:

64. Ung tableau de la prinse Nostre Seigneur a vii personnages. Le fond dudit tableau gris.

65. Ung autre tableau de la pourtraiture de la fille du Roy Henry d'Angleterre, moderne, habillÉe de velours noir et une cotte de toille d'or, tenant ung papegay sur sa main senestre.

66. Ung aultre tableau qui s'appelle l'Infante de Fortune, À ung hault bonnet rond, habillÉ d'une robe noire sans manches et sans fante devant. Le fond de mabre tirant sur pourpre.

67. Ung autre tableau d'ung personnaige habillÉ d'une robbe et chapperon bleu, À court cheveux, fait aprÈs le premier duc de Brabant. Le fond noir oÙ est escript: Waysellaws.

68. Ung tableau fait aprÈs le Roy de Dannemarcque, tenant une lettre en sa main, ayant une chemise À hault collet, pourtant la thoison d'or pendant À ung courdon de soye, le fond verd.

69. Ung aultre tableau de la pourtraiture du feu Roy Don Fernande, Roy d'Arragon, ayant une chayne d'or À son col, y pendant une croix.

70. Ung aultre tableau de Nostre Dame, ayant ung manteau rouge; Ès bors dudit tableau il y a quatre A et quatre E.

71. Ung aultre tableau, bien fait, aprÈs la Royenne d'Angleterre, À ung chief ayant une robbe de velours cramoisy, une chayne d'or au col y pendant une baguette.

72. Ung aultre tableau de la pourtraiture, de feu monseigneur de Savoie, habillÉ d'une robbe de velours cramoisy. Le seon de satin gris, tenant une paire de gants en sa main senestre. Le bors dudit tableau painct et dorÉ.

73. Ung aultre tableau de la pourtraiture du feu cardinal de Bourbon, tenant une teste de mort en sa main.

74. Ung aultre tableau de la pourtraiture de feu monseigneur le duc Jehan de Bourgogne, À l'entour duquel sont six raboz dorez.

75. Ung aultre tableau de la pourtraiture de MS. le duc Charles de Bourgogne habillÉ de noir, pourtant la thoison d'or pendant À une chayne et ung rolet en sa main dextre, ayant le chiefz nuz.

76. Ung aultre tableau de la pourtraiture de feu MS. le duc Phelippe, habillÉ de noir et ung chapperon bourelÉe sur sa teste, portant le colier de la thoison d'or, ayant ung rolet en sa main.

77. Ung aultre tableau de la pourtraiture de feu le Roy don Philippe de Castille, ayant vestuz une robbe de velours cramoisy fourrÉe de martre sabble, le colier de la thoison d'or dessus, pourtant ung bonnet de velours cramoisy.

78. Ung aultre tableau de la pourtraiture du feu Roy d'Arragon, semblable À la prÉcÉdente, rÉservÉ qu'il n'y a point de croix pendant À sa chayne.

79. Ung aultre tableau de la pourtraiture de l'empereur Maximilien, pÈre de Madame, que Dieu pardoint, habillÉ d'une robbe de drapt d'or, fourrÉ de martre, À ung bonnet noir sur son chief, pourtant le colier de la thoison d'or, tenant ung rolet en sa main dextre.

80. Ung aultre tableau de la pourtraiture de la feue Royenne d'Espaigne, done Ysabel, que Dieu pardoint, À ung colier de meraudes, parles, et aultres pierres prÉcieuses et une bague du coustel de son chief À une parle y pendant.

81. Feu Roy Henry d'Angleterre, pourtant le colier de la thoison d'or, habillÉ d'une robbe de drapt d'or, tenant une rose rouge en sa main.

82. L'empereur moderne, habillÉ d'une robbe de velours cramoisy, fourÉe de martres, les manches coppÉes À deux boutons et ung prepoint de drapt d'or, les manches d'aringue, ayant ung carquant au col et une enseigne devant sa poitrine sur cramoisy.

84. Madame Anne d'Ongrie, femme de MS. l'archiduc, habillÉe d'une robbe de damas rouge bandÉe, les manches descoppÉes de parles et aultres bagues.

85. MS. l'archiduc don Fernande, habillÉ d'une robbe de drapt d'or fourrÉe de martres et ung prÉpoint de satin cramoisy, À une chayne d'or au col, y pendant la thoison.

86. Feue Madame Ysabeau de Portugal, habillÉe d'une robbe de satin verd, doublÉ de damas cramoisy, sainte d'une large sainture blanche.

87. L'aisnÉe fille du Roy d'Arragon, qu'il fust mariÉ en Portugal, habillÉ de noir et d'ung couvrechief À la mode d'Espaigne, en maniÈre de deuil.

88. Madame Marie, Royenne d'Ongrie, habillÉe d'une robbe de drapt d'or bigarrÉ de velours noir À losanges, À ung colier au col et une bague y pendant À troys parles, À ung bonnet richement painct sur son chief.

89. L'empereur moderne, habillÉ d'une robbe de velours cramoisy, doublÉ de satin noir, À ung sÉon de drapt d'or et ung prÉpoint de velours gris pourtant le colier de la thoison.

90. Madame de Charny, le chief accoustre d'ung couvrechief À l'antique, la robbe noir fourrÉe d'armignes, saincte d'une large couroie de damas rouge ferrÉ d'argent dorÉ.

91. Feu l'empereur Fredericq ayant une croix pendant au col À vii parles ayant aussi ung bonnet noir et long cheveux, le fond dudit tableau d'asul.

92. Madame Marie d'Angleterre ayant une robbe de drapt d'or, les manches fendues tenant une palme en sa main et ung bonnet noir sur son chief.

93. Madame la Contesse de Meghe (Nieghe) habillÉ d'une robbe d'homme de velours noir, tenant ung mouchon blanc en sa main, espuee (appuyÉe) sur ung coussin de drapt d'or.

94. Ung aultre petit tableau d'une femme habillÉe À l'enticque, sa robbe rouge fourÉe d'armines, saincte d'une large couroie tissue verde.

En ladite premiÈre chambre du cabinet.

95. Sept coffres, que grans que petiz, faitz de pÂte cuyte À la mode d'Italie, bien ouvrez et dorez.

96. Deux patins de cuyr, À la mode de Turquie.

97. Ung pot de porcelaine sans couvercle, bien beau, tirant sur gris.

98. Ung myroir ardant d'assier, tout rond, À deux bors dorez et entre deux ung sercle d'asur, auquel est escript diverses lettres, l'envers dudit myroir tout dorÉ.

Aux armaires de ladite chambre.

99. Quatre courporaulx, esquelz est painct au fond la seyne de Nostre Seigneur, fÊte de Illymynure et au couvercle l'empereur trespassÉ et Madame adorant Nostre Dame, environnÉe de raiz de soleil et du croissant de la lune, au pied fraingez de soye rouge et blanche.

100. Ung jue de bois, rond, pertusier tout À l'entour de seze guillettes blanches et rouges y pendantes.

Tappisseries de drapt de soye.

(NÉant.)

Au riche Cabinet.

101. Madame À fait fÈre ung tableau de xx petites painctures exquises des xxii cy-aprÈs escriptes, a la garnitures duquel tableau y a entrÉ seize marcs d'argent.

La seconde chambre a chemynÉe.

102. Ung beau coffret, À la mode d'Italie, fait de pate cuyte, dorÉ, bien ouvrÉ, À vi blasons À l'entour d'ycelle, aux armes de Bourgogne, assis sur iiii pomeaux de bois dorez.

103. Ung aultre coffre, plat, carrÉ, fait de pate cuyte bien ouvrÉ, À x personnaiges et sur le couvercle qui est de mesme À une roze au milieu.

104. Ung aultre coffre, plat, de bois, longuet, tout À l'entour fait de menuz ouvraiges d'oz, d'ivoire et aultres choses, qui se ouvre en trois piÈces estant au pied du lict de campt.

105. Ung myroir d'acier, carrÉ, À trois bors dorez. Le fond de velours cramoisy, brodÉ de fleurs et de fil d'or, garni À l'entour de verre d'une roze fÊte de fil d'or trait.

106. Ung fainct livre, couvert de velours violet À deux fermiletz d'argent dorez, aux armes de Madame, À trois escailles, une petite boite d'argent et v pinceaux, garniz d'argent dedans ledit livre. Le tout servant pour le passe temps de Madame À paindre.

107. Trois panniers faits de bois et de fil d'archant dorÉ et le bois aussi dorÉ lesquels se deffond chacun en troys piÈces et servent À porter fruit sur sa table, envoyÉ par la Royenne de Portugal À Madame.

108. Ung grant chasteau d'argent assis sur boiz, bien ouvrÉ et dorÉ en plusieurs lieux, À trois tours principales, garni tout À l'entour de murailles d'argent, avec six tournelles estans sur chacune desdites tournelles ung homme arme tenant baston de deffence. Et iiii pilliers estans emprez les deux grans portes et a sur ung chacun desdits pilliers ung enfant nuz tenant trompettes et autres instrumens. Et devant la premiÈre grande porte a ung serpent dorÉ À trois testes, dessus lequel est assis ung petit enfant nuz, jouent d'instrument, avec seze personnaiges, que petitz que grans, estans dedans ledit chasteau et au-dessus du donjon a une marguerite sur laquelle est une femme tenant ung pot sur sa teste.

Riches tableaux de Painctures et aultres estans a ladite seconde Chambre a chemynÉe.

109. Premier: ung tableau de la portraiture de feu MS. de Savoie, mary de Madame, que Dieu pardoint, habillÉ d'une robbe de velours cramoisy fourÉe de martre, prepoint de drapt d'or et sÉon de satin brouchier, tenant une paire de gand en sa main, espuez sur une coussin.

(On lit en marge cette remarque Écrite d'une autre main et d'une autre encre:) DonnÉ par ordre de madite dame À la doucesse de Hocstrat.

110. Ung aultre tableau d'une Lucresse, habillÉ d'une robbe d'homme fourÉe de martre ayant une chayne d'or au col, le fond du tableau noir.

111. Ung aultre petit tableau de Nostre Dame en chief oÙ est la reprÉsentation de l'empereur moderne et de Madame À genoux, adorant ladite ymaige dessus ung blason aux armes d'Espaigne et de Bourgogne et quatre blasons Ès quatre coins.

(On lit en marge:) DÉlivrÉ par ordonnance de madite dame À son aulmosnier.

112. Ung aultre tableau de ecce homo ung escripteau pendu au col et petitz anges en chiefs, tenant en une main ung fouet et verges et en l'autre une canne, le fond rouge. (En marge:) DÉlivrÉ aux prieurs et religieux du couvent de Broux, comme il appert cy-aprÈs folio vi vii et les quatres ensuivants. (Voir nos 113, 114, 115, et 116. Ces cinq tableaux se retrouvent sur l'inventaire du mobilier de l'Église de Brou, dressÉ en 1659.)

113. Ung aultre tableau de Nostre Seigneur, fait aprÈs le vif, et plusieurs lettres d'or À l'entour dudit tableau. Ledit tableau couvert de verre.

114. Ung aultre tableau de Nostre Dame de PitiÉ, À vi personnages, comprins Nostre Seigneur.

115. Ung aultre tableau de Nostre Dame habillÉe de rouge, assise sur ung tabernacle de massonnerie, qu'il se clot À deux fulletz et ausquelx il y a escript une oraison en latin commencent: Virgo decus.

116. Ung aultre tableau figurÉ comme Nostre Seigneur aloit À la mort portant sa croix, les bors dorez.

117. Ung aultre petit tableau d'ung homme habillÉ de noir À nue teste. Le fond dudit tableau verd.

118. Ung aultre tableau d'ung personnaige de moien eaige, ayant une robbe noire À un collet fourÉe de martre et ung chapperon noir sur son espaule, À hault bonnet. Le fond dudit tableau de brune verd.

119. Ung aultre tableau d'ung personnaige, comme marchant À rond bonnet ayant les mains l'une sur l'aultre. La robbe de pourpre, le fond dudit tableau verd.

120. Ung aultre petit double tableau, oÙ il y une jeusne fille, habillÉe À la mode d'Espaigne, ayant ung bonnet rouge sur sa teste, l'aultre coustÉ plain d'escripture.

121. Ung aultre tableau d'ung marchant ytalien, À rond bonnet, son habit de couleur de pourpre le fondz verd, À grosse chevelure.

122. Ung aultre petit tableau de la portraiture de Madame de Horne, ayant un carcant au col.

123. Ung aultre riche tableau de la portraiture de Madame, fete en tapperisserie aprÈs le vif.

124. Ung aultre tableau de Nostre Dame tenant Nostre Seigneur nuz devant elle, clouant À deux feuillÊtz, oÙ il y a deux anges tenant l'ung une espÉe en sa main.[154]

125. Ung aultre tableau de Nostre Dame, ayant une couronne sur sa teste et ung petit enfant tenant une longette paternostre de coral.

126. Ung aultre petit tableau de sainct FranÇoys au bout duquel il y a escript: Saincte Francise ora pro nobis—

127. Ung Saincte Anthoine À manteau bleu, ayant ung crucifis emprÈs de luy, tenant ses mains joinctes; sur toille.

128. Ung aultre tableau de Nostre Seigneur, en habit rouge, tenant un baston ou canne en sa main destre, À une couronne d'espine sur son chief.

129. La portraiture de Madame, fort exquise, fÊte de la main de feu maistre Jacques (de Barbaris).

130. Ung aultre tableau de une jeusne dame, accoustrÉe À la mode de Portugal, son habit rouge fourÉ de martre, tenant en sa main dextre ung rolet avec ung petit sainct Nicolas en hault, nommÉe: la belle portugaloise.[155]

131. Ung aultre tableau de deux petitz enffans, embrassant et baisant l'ung l'aultre sur l'arbette, fort bien fait.

132. Ung aultre tableau exquis de la portraiture d'ung ancien homme, a rond bonnet, son habit fourÉ de martre, le fond du tableau verd, le dit personnaige venant des mobz de Bruxelles.

133. Ung aultre tableau fort exquis qui se clot À deux feulletz, oÙ il y a painctz un homme et une femme estantz desboutz touchantz la main l'ung de l'aultre, fait de la main de Johannes, les armes et devise de feu don Dieghe esdits deux feulletz nommÉ le personnaige: Arnoult fin.[156]

134. Ung petit tableau vieux oÙ la reprÉsentation de feu le roy dom Phelipe et de Madame, du temps de leur mynoritÉ et portraiture, habillez de drapt d'or.

135. Ung aultre tableau double, assez vieux, figurÉ de la passion Nostre Seigneur et aultre mistÈre donnÉ À Madame par MS. le conte d'HocstratÉ (on lit en marge: delivrÉ au prieur et religieux de Brou. Voir No. 112).

136. Ung double tableau, en l'un est Nostre Dame et l'autre, le cardinal de Liegne, laquelle Nostre Dame a este dÉlivrÉe audit couvent de Broux et le cardinal demore par decha.

137. Ung aultre bon tableau de la portraiture d'ung Espaignol habillÉ d'ung manteau noir, joinÉe de velours noir, ayant une petite chayne À son col, ayant aussi une fauce parruque.

138. Ung aultre tableau exquis, oÙ il y a ung homme avec une teste de cerf et ung crannequin au milieu et le bandaige.[157]

139. Ung cruxifis, joignent ledit tableau, fait de la main de maistre Jaques; au pied de la croix sont deux testes de mors et une teste de cheval.

140. Ung aultre petit tableau de la pourtraiture du contrÔleur Ourssin.[158]

141. Ung aultre tableau de MS. Sainct Anthoine tenant ung livre et une bericle en sa main et ung baston soubz son bras, le fond de bocaige et estranges figures de personnaiges[159] en marge: dÉlivrÉ aux prieurs et religieux de Broux. (Voir No. 112.)

142. Ung aultre tableau de Nostre Dame, À deux feullets, esquelx sainct Jehan et saincte Barbe, Adam et Eve son painctz.[160]

143. Une petite Nostre Dame fort bien fÊte, À un manteau rouge, tenant une heures en sa main, que Madame appelle sa mignonne.[161]

144. Ung aultre petit tableau de Nostre Dame tenant son enfant, lequel tient une petite patenostre de coral en sa main, fort anticque, ayant une fontainne emprÈs elle et deux anges tenant ung drapt d'or figurÉ derriÈre elle.[162]

145. Ung aultre tableau de la passion de NS., fait de Illyminure, a l'entour duquel sont les vii paroles que NS. profÉra en la croix, ledit tableau de bois de cuprÈs.

146. Ung petit tableau de NS., sur ung champt de damas verd, tenant son enfant.

147. Ung petit enfant de terre cuyte, tenant sa main senestre sur sa poitrine, dormant.

148. Receu, puis c'est inventoire fait, ung double tableau: en l'ung est Nostre Dame habillÉe de bleu, tenant son enffant droit, et en l'autre Madame a genoulx adorant ledit enffant.

MARGARET OF AUSTRIA ADORING THE VIRGIN

MARGARET OF AUSTRIA SITTING AT A TABLE
WITH AN OPEN BOOK ADORING THE VIRGIN
FROM A DIPTICH IN THE POSSESSION OF M. LESCARTS, MONS
Mentioned (No. 148) in Margaret's Inventory of 1521.
View larger image

Aultres piÈces de Brodure et aultres tableaux et painctures estans dedans les armaires.

(Je ne citerai, parmi les tableaux faicts de brodure, que le No. 149, il suffira pour montrer que c'Était bien l'equivalent de peintures.)

149. Ung tableau de brodure, du chief de NS. À couronne d'espine, fÊtes de fil d'or et d'argent, qui se clot À feullets, doublÉ des deux costÉs de satin noir, ferrÉ de ferreres d'argent, au commencement de l'ung des feulletz est escript: vere langores nostros, etc.

150. Ung riche et fort exquis double tableau de Nostre Dame, doublÉ par dehors de satin brochier et monseigneur le duc Charles de Bourgogne painct en l'ung des fulletz estant À genoux, habillÉ de drapt d'or, À ung cousin de velours noir et une heure estant sur son siÈge devant luy, le bors dudit tableau garnis de velours verd, avec trois ferrures d'argent dorÉ servant audit tableau.

151. Ung double tableau de bois de cyprÈs, en l'ung est portrait l'assumption Nostre Seigneur et en l'aultre l'ascencion de Nostre Dame, auquel tableau il y a deux ferrures d'argent.[163]

152. Item en une petite boite en forme de liette de bois, il y a xxii petits tableaux, fait comme il semble tout d'une main, dont la paincture est bonne, de grandeur et largeur ung chacun d'ung tranchoir, figurez de la vie NS. et aultres actes aprÈs sa mort. Le premier est figurÉ de la temptation fÊte À NS. par le diable; (153 to 172).

173. Ung tableau de Nostre Dame assise en ung tabernacle de massonnerie assez hautelet.

174. Ung petit tableau carrÉ de la TrinitÉ À ung tabernacle de menuiserie et grande multitudes d'anges des deux costÉs. Le aucuns tenant la croix et aultres figures de la Passion.[164]

175. Ung petit tableau, qui se clot À ung fullet, painct de noir, de la portraiture de l'Empereur Fredericq, iiie de ce nom, la robbe de damas À couleur de pourpre, À ung bouton d'or devant, pourtant ung bonnet rond; le fond dudit tableau d'asul.[165]

176. Ung aultre petit tableau de cyprÈs de l'histoire de roy David et de Golias.

177. Une mapemonde en parchemin.

178. Item iiii chiefs de paincture, fÊte de blancset noir, en papier, comme patrons enroolÉs ensemble. Les deux de NS. et Sainct Pol et les aultres de Sainct Jehan et Moyse.

179. Deux portraitures de Jherusalem, l'une en papier paincte et l'aultre imprimÉe sans paincture.

180. La pourtraiture du chief de la fille du roy d'Angleterre, en parchemin.

181. Une sancte Marguerite en toille habillÉe de damas noir, le fond d'asul.

182. La pourtraiture en parchemin d'une dame, le fond de verd.

183. Une fantasie d'ung homme courant en poste sur ung blanc, ayant deux bras nuz, devant son cheval et une devise en ung rondeau et une marguerite en chief.

184. Ung livre en papier, À unze patrons, painct lÉgiÈrement sur fond bleu.

185. Ung aultre livre en papier, oÙ il y a ix rondeaux, en chacun il y a une teste d'homme de noir et blanc; ledit livre couvert de cuyr.

186. La pourtraiture du sainct suaire de NS. fÊtes en toille.

187. Ung plat coffre de bois dedans lequel il y a plusieurs painctures fÊtes et enpreinte.

188. Une mapemonde en parchemin.

189. Une toille paincte de xv visaiges que d'hommes que femmes, le fond d'asul.

Aultres meubles estans dedans la petit cabinet, joingnent la chambre À chemynÉe, tirant sur la gallerie de la chappelle.

(Je ne cite pas trois heures enluminÉes, ni un livre parlant de Ypolite Rayenne de Cithis depuis nommÉe Amazeon. Voici les trois autres articles.)

190. Item ung aultres livre escript en latin sur parchemin, de lettres au mole, faisant mencion des illes trouvÉes, couvert de satin de Bruges verd et dessus la dicte couverte est escript quatre lignes de lettres d'or en latin.

191. Ung aultre livre en parchemin, couvert de satin verd, parlant de la l'entrÉe de Madame Claude, Royenne de France, en la citÉ de Paris.

Painctures estans dedans ledit petit Cabinet.

192. Ung tableau d'ivoire taillÉ, bien ouvrÉ de la Passion de Nostre Seigneur et aultres figures, qui se clot À deux feulletz, esquelx sont painctz feuz messeigneurs les ducs Philippe et Charles de Bourgogne.

193. Ung petit tableau de bois de cyprÈs d'ung personnaige portant la Thoison d'or et habit d'ung chevalier de l'ordre de la dite Thoison, estant espuiÉ (appuyÉ) sur ung baston.

194. Ung aultre petit tableau de Nostre Dame, pourtant une couronne sur son chief, assise sur un croissant, le fond du tableau dorÉ.

195. Ung aultre tableau de la portraiture de l'empereur Maximilien, tenant deux fleurs d'ulletz en sa main, habillÉ de drapt d'or, portant la Thoison.

196. Ung petit tableau de Nostre Dame, pendant À ung petit fillet de soye rouge, ayant une patenostre de courat rouge en son bras, le fond dorÉ.[166]

197. Ung aultre petit tableau de Nostre Dame, d'ung costel et de Sainct Jehan l'ÉvangÉliste et de Saincte Marguerite tirez aprÈs le vif du feu prince d'Espaigne, mary de Madame, aussi aprÈs le vif de ma dite Dame.[167]

198. Ung aultre double tableau, en l'ung est Nostre Seigneur pendant en croix et Nostre Dame embrassant le pied de la croix et en l'autre l'histoire de la messe MS. Sainct GrÉgoire.[168]

199. Ung aultre tableau vieux de Dieu le PÈre; tenant son filz nuz entre ses bras, le Sainct Esperit en forme coulombÉ entre Dieu le PÈre assiz sur ung arc en ciel et une pomme ronde soubz les pieds de NS.

200. Ung aultre bien petit tableau de bois, oÙ il y a une teste d'ung homme eslevÉe avec certaine escripture des deux lignes, fÊte sur couleur rouge et est bien de petite valeur.

201. Une petite Nostre Dame en papier, fÊte de Illyminure, tenant son fils, son habit d'asul et une petite bande dessus bordÉe d'ung petit bore d'argent de bassin.

202. Ung petit tableau d'ivoire, À ung vieux personnaige pourtant la thoison d'or les quatres coins dudit tableau d'argent dorÉ et sur ung chacun ung fusil pendant À une petites chaine d'argent.

203. Ung aultre petit tableau carrÉ d'argent dorÉ, le fond d'esmail rouge, À ung personnaige ayant le visaige fait d'ung camehu, derriÈre lequel tableau est escript le duc de Berry.

204. Ung myroir assiz en gaie (jais) noir, fait en maniÈre de cueur, et de l'autre costel ung cueur en presse sur une marguerite.

205. Ung aultre myroir petit, en forme de losanges, de petite valeur.

206. Ung petit Sainct Jacques, taillÉ de geitz noir, assiz sur ung pillier de mesme, À trois coquilles en chiefz.

207. La portraiture de feu monseigneur de Savoie, taillÉe en bois, bien-fÊte. La portraiture de Madame semblablement taillÉe en bois, aussi bien fÊte.

MÉdailles.

208. Une mÉdaille d'estain, d'ung coustel la portraiture du roy d'Arragon et de l'aultre un roy tenant une espÉe fichÉe dedans trois couronnes.

209. Une autre mÉdaille d'argent dorÉ, de Madame d'ung coustel, et de l'aultre ung femme À moitiÉ nue.

210. Une teston d'argent, oÙ le duc Philibert est d'ung coustel et de l'aultre dame Yolent.

212. Diverses mÉdailles de plomb, de leton, cuyvre et aultre gros mÉtal estant À ung coffre.

(Elles ne sont pas dÉcrites avec dÉtail et n'offrent aucun intÉrÊt. On voyait dans le mÊme cabinet:)

213. Ung oyseau mort, appellÉ oyseau de paradis, envelopÉ de taffetas, mis en ung petit coffret de bois.

214. Une petite tablette de bois, À x fulletz, en laquelle il y a plusieurs painctures patrons bien fÊte au pinceau.

215. Cinquante et une cartes toutes rondes, richement painctes d'or, d'asul et aultres couleurs estant en une boite ronde de cuyr.

216. IIII xxxi cartes de papier, carrÉez, figurÉs de diverses bestes, oyseaux et aultres painctures.

217. IX petiz crousetz de porcelayne; comprins ung moien.

218. Ung Jesus taillÉ en mabre.

219. Ung tableau oÙ est feu monseigneur le duc Charles d'ung costÉ et de l'aultre feue Madame Ysabeau de Portugal, les bois dorez, painct au dehors de noyr.

220. Deux tableaux recus de maistre Jehan le paintre, semblables, en l'ung est Nostre Dame et en l'aultre MS. de Ligne.

Bacques, Menutez (minuties), de Vaicelle, estans au cabinet emprÈs le jardin oÙ sont les coraulx, le tout d'argent.

221. Ung escequier (Échiquier) d'argent, carrÉ, le bors dorÉ, bien ouvrÉ, avec les armes de Savoie Ès quartre coins et xxxii petitz personnaiges d'argent servant d'eschaiz audit tableau.

222. Ung esguiÈre de cristalin, garnie d'argent dorÉ, bien ouvrÉe, avec une couronne d'argent sus le couvecle.

223. Une aultre esguiÈres de porcelayne, sus gris, garnis, le couvecle, le piez et le manche, d'argent dorÉ bien ouvrÉ.

224. Deux aultres esguiÈres d'une sorte de porcelayne bleue garnies les couvecles d'argent dorÉ.

225. Une bericle (lunettes), garnie le manche d'argent et au dessus, dudict manche ung petit lion dourÉ, pour lyre sur ung livre.

Aultres menutez, estans audit cabinet, sans argent.

226. Deux potequins, une fiole et deux flacons de pate cuyte, dorez et bien ouvrez.

227. Ung beau gobelet de porcelayne blanche, À couvercle painct À l'entour de personnaiges d'hommes et femmes. (J'omets cinq articles de Reloge de lÉton dorÉ.)

228. Ung hercules de cuyvre, tout nuz, tenant en sa main une masse À trois bastons tortillÉs.

229. Ung enfant assis sur ung cheval de cuyvre, sans bride, ni harnast, painct de noir.

230. Ung tablier garnis d'ivoire, eschequetier d'ung costel blanc et noir et de l'aultre costÉ pour jouÉ au plus de poins et il y a une petite quehue de serpent de mesme pour jouÉ ausdiz poins.

231. Deux escuelles, l'une moienne, toutes deux d'une beau bois vermis, les bors dorez À manches, les fondz painct d'or et de verd, venues des Indes. (Je crois inutile de citer plusieurs Échiquiers et tabliers.)

232. Une mort fÊte d'ivoire droite entre trois petits pilliers, tenant ung escripteau en sa main.

233. Une petite liette, le fond d'asul, les bors verd oÙ il y a les personnaiges suyvans, assavoir: Saturnis, Jupiter, Mars, Sol, Venus, Mercurius et Lunar.

234. Ung cheval de bois, bien taillÉ, sans selle, ni harnast. (Je passe plusieurs jeux d'Échecs d'ivoire, de cassidoine, de bois paint.)

235. La portraiture de feu Conralt, fol de l'empereur, taillÉ en bois.

236. La portraiture en toille d'ung jeusne enfant, tenant ung papejay sur sa main, habillÉ d'ung sÉon cramoisy, quilete de drapt d'argent.

237. Une aultre paincture d'ung petit enfant plourant, ayant une petite baniÈre devant luy.

238. Ung petit tableau d'une jeusne dame fÊte sur papier colÉ, le fond rouge, son habit de drapt d'or, À ung escuson en chief, aux armes de Savoie.

Aultres menutez, estans au petit cabinet, oÙ sont les coraux et jardin de fleurs de soie, fil d'or et d'aultres choses fait À l'esgulle dont s'ensuyt les piÈces estans d'argent.

S'ensuyt les coraux et aultres choses.

239. Deux myroir de pate cuyte, bien ouvrez et dorez, ayant chacun ung boton et hoppes y pendans.

240. Deux grosses pommes et ung concombre de terre cuyte, painctz.

241. Ung beau tableau auquel est painct ung homme et ung femme nuz, estant les pieds en l'eaue, le premier borc de mabre, le second dorÉ et en has ung escripteau, donnÉ par monseigneur d'Utrecht.

242. Ung petit tableau de bois d'une Lucresse, bien taillÉe, qui se clot À deux fulletz.

243. Ung belle M. de bois bien taillÉe À une petite chayne de bois, pendant aux lettres du nom de Jhesus.

244. Ung livre, escript À la main, couvert de velour noir, intitulÉ, la Corone Margaritique, qui se commence: Plume infelice.

Aultres parties de meubles.

(Je passe sous silence les Étoffes pour couvrir les meubles, etc.)

245. Plus receu À Bruxelles, par les mains de Symonet, varlet de chambre de l'empereur, les parties de painctures qui s'en suyvent: premiere la pourtraicture de l'empereur moderne Charles Ve de ce nom, tirÉe aprÈs le vief faicte pas compas, sur toille, fort bonne.

246. La pourtraicture de la reyne Marye, douairiere d'Ongrie, aussi faicte sur toille, de mendre grandeur que la prÉcÉdente.

247. Ung tableau double de cyprÈs, dÉans lequel sont pourtraitz les premiers fils et fille du roy des Romans.

248. Aultres semblable tableau oÙ sont aussi pourtraiz les seconde fils et filles dudict seigneur roy des Romains.

Les piÈces de Vaicelles d'or et d'argent cy aprÈs escriptes sont es mains dudict garde joyaulx, ensemble les riches tappisseries et aultres biens meubles cy aprÈs escripts.

249. Ung grande couppe d'or ouvrÉe À feuillages pesant VIm Io xiiie. (On lit en marge:) Cette premiÈre couppe d'or et du corps de la saliÈre est parlÉ au IIIe article suyvant, ont par ordonnance de Madame estÉ rompues et en sont estÉ faictes trois petites couppes pour en servir le voiaige de Cambray oÙ la paix fut faicte et depuis Madame des donnyt aux marquise d'Arscot, contesses d'Aygremont, et de Gaure qui avoyent estÉ audit Cambray.

(Je ne cite que cet article mais les autres portent les mentions de mÊme nature, qui prouvent combien les objects d'orfevrerie ont subi de transformation sous les pression des grandes nÉcessitÉs comme aussi au moindre propos.)

Tappisseries garnies de fil d'or, d'argent, de soie, et aultres estouffes, comme s'ensuyt.

250. Premier: deux piÈces de tappisseries, faictes de fil d'or et d'argent et de soie, bien riche, de l'istoire et des faiz de Alexandre le Grant, qui sont venue d'Espaigne. La premiÈre contient vii aulnes i cart de haulteur et unze aulnes v carts de l'argeur.

251. Quatre piÈces de tappisseries de l'istoire de Ester, bien riche et faictes et ouvrÉs d'or et d'argent et de soie, qui sont venues de la maison de cÉans.

252. Trois piÈces de tappisserie du credo, belles et riches, oÙ il y a de l'or et de soye, qui sont venuz d'Espaigne.

253. Une piÈce de tappisserie de Alexandre.

254. Quatre piÈces de tappisserie de Sainct Eslayne (Ste. HÉlÈne), sans or ne argent, qui est venue d'Espaigne, garnie de boucran blanc.

255. Six piÈces de tappisseries appellÉe la citÉ des Dames donnÉes par ceulx de Tornay.

Tapis Veluz.

Tappisserie de Morisque.

256. Six piÈces de tappisserie de maroquin rouge, bourdÉe de mesme cuyr, figurÉ de drap d'or sur verd, et menuz personnaiges À trois pilliers chacune piÈce la brodure d'ambas À seraines (sirennes).

Coussins de Morisque.

257. Quatre coussins, ouvragÉ de Turcquie, oppÉs (houppÉs) de soye verde et rouge, dont il y a v ouppes perdues.

Riche tappisserie, ouvrÉe de fil d'or d'argent et de soye nouvellement achetÉe par Madame.

258. Premier: Une belle et riche piÈce de tappisserie de v aulnes de haulteur et de v aulnes cart eschars, de largeur historiÉs comme Nostre Seigneur pourtoit la croix À sa Passion.

(Les sept piÈces suivantes, que j'omets reprÉsentaient autant de sujets de la Passion. On lit À la suite, Écrit d'une autre main.)

259. Depuis c'est Inventaire fait, a reÇu le dit garde joyaux ung riche ciel de tappisserie—fait par Pietre Tannemarie À Bruxelles, auquel est figurÉ Dieu le PÈre et le St. Esprit, environnez de plusieurs anges.

Hornemens de Chappelle.

Linge de Table.

260. Une riche nappe damassÉe de grandes fleurs, de xii aulnes quart de long et iiii de largeur.

261. Une aultre nappe, ouvraige de Tournay, contenant vii aulnes de long iii aulnes de large.

262. Une aultre grosse nappe, ouvraige de Venise.

263. Une nappe en touaille damassÉe, figurÉe de la Passion au milieu et aussi du nom de Jesus.

De toutes lesquelles piÈces de vaicelle d'or, d'argent, tappisseries et aultres biens, meubles, estans prÉsentement Ès mains, des officiers cy devant nommÉs ou d'aultres officiers advenir—(ils en tiennent compte) Ainsi fait et conclud par madite Dame, en la ville d'Anvers, le xvii d'Avril mvxxiiii.

(SignÉ) Marguerite


One wonders what became of such a large number of treasures and pictures. By Margaret's will, dated 20th of February 1508, and by the codicils of a later date, she left Charles V. her sole heir, but gave her religious pictures to the church of Brou. The first clause distributed the portraits and pictures throughout the royal residences of Austria and Spain; the second gave the others to Brou, where for more than two centuries they remained until they were plundered by sacriligious hands.

M. Baux, in his description of the church of Brou, has mentioned a fragment of Margaret's inventory, which he dates from 1533.

The inventory of 1516 was drawn up by Margaret herself, and the original, or at least the copy published by M. Le Glay, gives this same article thus written. The original, written on parchment and signed by the archduchess herself, is in the collection said to be the 500 Colbert, in the BibliothÈque Nationale. M. Le Glay found in the archives at Lille, and published, an inventory written partly by Margaret and drawn up partly under her supervision. It would be interesting to verify if he has not made duplicate copies of pages drawn up at different times, and which describe the same picture several times over. The inventory of 1524 is more complete, richer, and longer.

The description of the following seven objects I have not noticed in the inventory of 1524:—

Ung tablaux d'argent dorÉ, d'ungne nonciade À deux feuillies de porselleyne, lÀ oÙ est (l'Ymaige) de feu roy don Philippe et la reyne Joanne, sa fame.

Ung petit prÉaux dedanz lequel a ungne Nostre Dame et ung Sainct Josef.

Ung autre: Au mylieu dudit prÉaux a ung aubepin flory et madame la duchesse de Norefork l'a donnÉ a Madame.

Ung petit parady oÙ sont toux les apostres.

Ung petit tableau du chief d'un portugalois fait sans couleur par Maistre Jacques Barbaris.

Ung petit tableau du chief de la royne dame Ysabel, en son eage de xxx ans, fait par Maistre Michiel.

Ung tableaul de bonne paincture d'une belle fille esclave, sur la couverte duquel sont Charles Oursson, contrerolleur de Madame, et son pÈre, et aussi le chien de Madame qui s'appelle Boute (ou BontÉ).

                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

Clyx.com


Top of Page
Top of Page